Rejestracja w Urzędzie - Grodzki Urząd Pracy w Krakowie
Rejestracja w Urzędzie
W celu dokonania rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy:
- złóż wniosek o rejestrację za pośrednictwem formularza elektronicznego na portalu www.praca.gov.pl lub
- zgłoś się do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Jeśli jesteś zainteresowany rejestracją w Grodzkim Urzędzie Pracy w Krakowie jako bezrobotny lub poszukujący pracy to:
- skompletuj wymagane dokumenty;
- wybierz dogodny dla siebie sposób rejestracji (elektroniczna, bądź tradycyjna);
- oczekuj na odpowiedź drogą elektroniczną, bądź pocztową w zależności od opcji jaką wybrałeś.
Aby skorzystać z rejestracji elektronicznej:
- załóż konto na portalu www.praca.gov.pl;
- przeczytaj instrukcję, jak dokonać rejestracji elektronicznej (instrukcja dostępna pod adresem: https://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/rejestracja-w-urzedzie/instrukcja-elektronicznej-rejestracji);
- zeskanuj wymagane dokumenty;
- przejdź do usług elektronicznych urzędu, wybierz rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy i uzupełnij wniosek KRB;
- uzupełniony i podpisany wniosek wraz z załącznikami wyślij do Grodzkiego Urzędu Pracy i oczekuj na odpowiedź drogą elektroniczną, bądź listowną w zależności od formy kontaktu jaką wybrałeś.
Jeśli nie posiadasz profilu zaufanego a chcesz skorzystać z powyższej metody rejestracji przeczytaj jak możesz założyć profil zaufany https://pz.gov.pl/pz/index.
Rejestracja tradycyjna
Jeśli nie posiadasz dostępu do Internetu albo chcesz zarejestrować się w urzędzie jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy w sposób tradycyjny, to:
- przygotuj wymagane dokumenty;
- zgłoś się do powiatowego urzędu pracy (właściwego ze względu na miejsce zamieszkania) i przekaż pracownikowi, dokonującemu rejestracji, swoje dane wraz z dokumentami.
Rejestracja zostanie dokonana po poświadczeniu przez Ciebie własnoręcznym podpisem przekazanych danych i złożeniu stosownych oświadczeń
Dokumenty wymagane do rejestracji:
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości a w przypadku cudzoziemców karta pobytu lub paszport oraz decyzja Wojewody zezwalająca na pobyt w Polsce;
- Karta Dużej Rodziny;
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, bądź dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac;
- numer rachunku bankowego;
- świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
- świadectwa pracy;
- osoby, które były zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące);
- zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania i podstawie naliczania składek z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub współpracy przy jej prowadzeniu;
- osoby, które świadczyły pracę na podstawie umowy uaktywniającej zaświadczenie
z ZUS o okresie podlegania ubezpieczeniom z tego tytułu; - osoby, które były zatrudnione w ramach umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług lub współpracy powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące) wraz
z adnotacją o odprowadzaniu składek na ZUS i FP; - zaświadczenie z ZUS-u o okresach pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, przypadających po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności, ze wskazaniem podstawy wymiaru tych zasiłków
i świadczenia - świadectwo zwolnienia z zakładu karnego wraz z zaświadczeniem o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym oraz osiąganym wynagrodzeniem brutto (w rozbiciu
na poszczególne miesiące); - książeczka wojskowa w przypadku odbycia zasadniczej służby wojskowej, ćwiczeń wojskowych lub innych okresów, które mają wpływ na uprawnienia wynikające
ze statusu; - zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy;
- zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o okresie pobierania zasiłku stałego,
- zaświadczenie z instytucji właściwej o okresie pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku dla opiekuna lub specjalnego zasiłku opiekuńczego wraz
z informacją o przyczynie ustania; - zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania świadczenia wspierającego:
- zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające.
Dokumenty po pracy za granicą
W celu potwierdzenia i uznania okresu pracy wykonywanej w państwach Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, poza dokumentami do rejestracji osób bezrobotnych, ubiegający się o rejestrację powinien przedłożyć w dniu rejestracji dokument U1/E-301 – urzędowe potwierdzenie okresów zaliczanych przy przyznaniu świadczenia.
Dokument U1/E-301 wystawiany jest przez instytucję właściwą danego państwa, w którym ostatnio świadczył pracę. W przypadku nieposiadania dokumentu U1/E-301, dla ustalenia uprawnień niezbędne będą wszystkie informacje (dotyczące okresów ubezpieczenia, zatrudnienia i pracy na własny rachunek za granicą np. umowy, kontrakty, świadectwa pracy, rozliczenia podatkowe, potwierdzenia wypłat – w obcym języku, nieprzetłumaczone ), które pozwolą zidentyfikować okres zatrudnienia za granicą. Na ich podstawie Wojewódzki Urząd Pracy pozyskuje odpowiednią dokumentację z zagranicznej instytucji właściwej. Zasiłek dla bezrobotnych przyznawany jest na zasadach prawa polskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w oparciu o przepisy koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego krajów Wspólnoty Europejskiej.
Powyższe dokumenty należy traktować jako podstawowe, w szczególnych przypadkach wymagane są dokumenty uzupełniające, o których w razie zaistnienia sytuacji wnioskodawca zostanie poinformowany po złożeniu wniosku.
Jeżeli osoba była już wcześniej zarejestrowana w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy, ponowna rejestracja polega na uzupełnieniu i modyfikacji danych, które istnieją w rejestrze. Oznacza to, że oprócz dowodu osobistego należy przedłożyć dokumenty, potwierdzające zatrudnienie po wyrejestrowaniu z tut. ewidencji oraz dokumenty, potwierdzające zmiany, które nastąpiły po wyrejestrowaniu.