Strategia komunikacji
Strategia komunikacji obejmuje okres do 2029 r. i określa podstawowe schematy prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych na rzecz widoczności programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Jest opracowana we współpracy z Komisją Europejską oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej na podstawie horyzontalnej Strategii komunikacji Funduszy Europejskich i stanowi uszczegółowienie rozdziału na temat komunikacji i widoczności w programie regionalnym. Uwzględnia też kwestie współpracy z instytucjami i partnerami społecznymi i gospodarczymi, podmiotami społeczeństwa obywatelskiego.Dokument do pobrania:
- Strategia komunikacji programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski (zatwierdzona przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego uchwałą nr 6826/2023 z dnia 29 czerwca 2023 r.) (.pdf)
Księga wizualizacji
Zasady konstruowania i stosowania znaku marki Fundusze Europejskie, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej zawiera Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027. Znajdują się w niej wskazówki, jak budować layout materiałów informacyjnych oraz promocyjnych w oparciu o motyw i element przewodni marki.Dokument do pobrania:
Podręcznik w zakresie informacji i promocji
Działania informacyjno-promocyjne, które należy realizować, prowadząc projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, określa Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.Działania te są tak samo istotne, jak wszystkie pozostałe realizowane w ramach projektu, i podlegają kontroli. Niewypełnienie niektórych obowiązków może skutkować pomniejszeniem dofinansowania, na co wskazują zapisy w umowie o dofinansowanie projektu.
Dokument do pobrania:
- Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wersja z grudnia 2023) (.pdf)
Zasady promowania projektów dla umów podpisanych w programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027
Korzystanie z unijnego wsparcia wymaga informowania opinii publicznej oraz osób i podmiotów uczestniczących w projektach o ich dofinansowaniu ze środków unijnych. Wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają bowiem prawo do wiedzy na temat tego, w jaki sposób są wykorzystywane jej zasoby finansowe.1. Oznaczanie dokumentów i działań informacyjno-promocyjnych w projekcie
Obowiązkiem beneficjenta jest odpowiednie oznaczanie działań informacyjnych i promocyjnych oraz dokumentów związanych z realizacją projektu, podawanych do wiadomości publicznej lub przeznaczonych dla uczestników projektów. Wyjątek stanowią dokumenty, których – ze względu na ich specyfikę – nie można zmieniać lub we wzory których nie można ingerować, np. z powodu obowiązującego prawa (np. dokumenty księgowe, certyfikaty).Jeśli w zestawieniu lub na materiale występują inne znaki dodatkowe (logo), to nie mogą być one większe (mierzone wysokością lub szerokością) od flagi (symbolu) Unii Europejskiej.
1.1 Znaki graficzne do oznaczenia projektu
Oznaczenie projektu finansowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (FEW 2021-2027) musi zawierać następujące znaki:- znak Funduszy Europejskich złożony z symbolu graficznego i nazwy programu „Fundusze Europejskie dla Wielkopolski":
- znak barw Rzeczypospolitej Polskiej złożony z barw RP i nazwy „Rzeczpospolita Polska":
- znak Unii Europejskiej złożony z flagi UE oraz napisu „Dofinansowane przez Unię Europejską" lub „Finansowane przez Unię Europejską":
- znak Województwa Wielkopolskiego – herb województwa:
1.2 Liczba znaków w zestawieniu
Liczba znaków w zestawieniu (tzn. w jednej linii) nie może przekraczać czterech, czyli poza znakiem Funduszy Europejskich, barwami Rzeczypospolitej Polskiej, znakiem Unii Europejskiej oraz herbem województwa w zestawieniu tym nie może występować inny znak/logo.Podstawowe zestawienie znaków programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027:
- poziom:
- pion:
Nie ma obowiązku zamieszczania dodatkowej informacji słownej o programie oraz o funduszu współfinansującym projekt. Zestaw znaków zawiera wszystkie niezbędne informacje.
W zestawieniu nie można umieszczać znaków wykonawców, którzy realizują działania w ramach projektu, a którzy nie są beneficjentami.
2. Oznaczanie miejsca projektu – tablice i plakaty
Obowiązki związane z oznaczaniem miejsca realizacji projektu zależą od rodzaju oraz całkowitego kosztu projektu. Zarówno tablice, jak i plakaty muszą znajdować się w miejscu dobrze widocznym.2.1 Tablice informacyjne
Tablicę informacyjną umieszcza się, gdy projekt obejmuje inwestycje rzeczowe lub zakup sprzętu oraz jest wspierany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) lub Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST), a jego całkowity koszt przekracza 100 tys. euro.2.1.1 Wzór tablicy informacyjnej
Tablica musi zawierać:- znak Funduszy Europejskich, znak Unii Europejskiej, herb województwa;
- nazwę beneficjenta;
- tytuł projektu (maksymalnie 150 znaków);
- adres portalu mapadotacji.gov.pl.
Projekty tablic są przygotowane w trzech wymiarach: 80 cm/40 cm, 120 cm/60 cm i 240 cm/120 cm.
Wzoru tablic informacyjnych nie można modyfikować. Właściwe treści należy uzupełnić jedynie we wskazanych miejscach.
2.1.2 Miejsce umieszczenia tablicy informacyjnej
Tablicę informacyjną należy umieścić w miejscu realizacji projektu. W przypadku projektów obejmujących inwestycje rzeczowe lub zakup sprzętu (a nieobejmujących prac budowalnych czy infrastrukturalnych) tablica powinna znajdować się na budynku siedziby beneficjenta lub przed nim, w miejscu dobrze widocznym i ogólnie dostępnym, tak by jak największa liczba osób miała możliwość zapoznania się z jej treścią. Powierzchnia tablicy powinna być odpowiednio duża, tak aby była ona dobrze widoczna.2.1.3 Termin umieszczenia tablicy informacyjnej
Tablicę informacyjną należy umieścić niezwłocznie po rozpoczęciu fizycznej realizacji projektu obejmującego inwestycje rzeczowe lub zainstalowaniu zakupionego sprzętu. Jeśli projekt rozpoczął się przed uzyskaniem dofinansowania, tablica powinna stanąć bezpośrednio po podpisaniu umowy lub uzyskaniu decyzji o dofinansowaniu (nie później niż dwa miesiące od tej daty).
Tablica informacyjna powinna być wyeksponowana w czasie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości określonym w umowie o dofinansowanie. Musi być wykonana z trwałych materiałów, odpornych na warunki atmosferyczne. Uszkodzoną lub nieczytelną tablicę należy wymienić lub odnowić.
2.1.4 Realizacja kilku projektów w tym samym miejscu
Jeśli w tym samym miejscu realizowanych jest kilka projektów, które należy oznaczyć tablicami, lub jeśli w późniejszym terminie przyznane zostanie dalsze finansowanie na ten sam projekt, można umieścić jedną, wspólną tablicę informacyjną. Wygląd takiej tablicy musi być zgodny z zasadami określonymi w Księdze Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027 (wersja ze stycznia 2024).Uwaga: tablice wspólne mogą być w rozmiarach 120/60 cm i 240/120 cm. Nie stawiamy tablic prezentujących wiele projektów w rozmiarze 80x40 cm.
2.2 Plakaty informujące o projekcie
W przypadku inwestycji rzeczowych lub instalacji zakupionego sprzętu w ramach projektów wspieranych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) lub Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) o wartości poniżej 100 tys. euro w miejscu realizacji projektu należy umieścić przynajmniej jeden trwały plakat o minimalnym formacie A3 lub elektroniczny wyświetlacz podobnej wielkości.2.2.1 Wzór plakatu
Plakat musi zawierać:- znak Funduszy Europejskich, znak Unii Europejskiej, herb województwa;
- nazwę beneficjenta;
- tytuł projektu (maksymalnie 150 znaków);
- wysokość dofinansowania projektu z Unii Europejskiej;
- adres portalu mapadotacji.gov.pl.
Wzoru plakatu nie można modyfikować. Właściwe treści należy uzupełnić jedynie we wskazanych miejscach.
2.2.2 Miejsce umieszczenia plakatu
Plakat należy umieścić w widocznym i dostępnym publicznie miejscu. Może być to np. wejście do budynku, w którym beneficjent ma swoją siedzibę. Zawiesić należy przynajmniej jeden plakat w formacie A3, a jeśli działania w ramach projektu realizowane są w kilku lokalizacjach – plakaty należy umieść w każdej z nich.
2.2.3 Termin umieszczenia plakatu
Plakat musi być wyeksponowany w trakcie realizacji projektu. Trzeba go umieścić w widocznym miejscu nie później niż miesiąc od uzyskania dofinansowania.3. Oznaczenie sprzętu i wyposażenia zakupionego lub powstałego w projekcie
Beneficjenci są zobowiązani do umieszczenia naklejek na zakupionym wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Naklejki powinny znajdować się w dobrze widocznym miejscu.Naklejka musi zawierać:
- zestawienie znaków: Fundusze Europejskie dla Wielkopolski, barwy Rzeczypospolitej Polskiej, znak Unii Europejskiej;
- tekst „Zakup finansowany ze środków Unii Europejskiej" (wariant 1.) lub „Zakup współfinansowany ze środków Unii Europejskiej" (wariant 2.) – w zależności od źródła finansowania projektu.
Wzoru naklejki nie można modyfikować.
Naklejki należy umieścić na:
- sprzętach, maszynach, urządzeniach (np. maszyny, urządzenia produkcyjne i laboratoryjne, komputery, laptopy);
- środkach transportu (np. samochody, radiowozy, tramwaje, autobusy, wagony kolejowe);
- aparaturze (np. laboratoryjnej, medycznej, modele szkoleniowe);
- środkach i pomocach dydaktycznych (np. tablice, maszyny edukacyjne), itp.
4. Strona internetowa i media społecznościowe
Jeśli beneficjent posiada oficjalną stronę internetową, musi zamieścić na niej opis projektu zawierający:- tytuł projektu lub jego skróconą nazwę (maksymalnie 150 znaków);
- zestawienie znaków: znak Funduszy Europejskich, barwy Rzeczypospolitej Polskiej, znak Unii Europejskiej i herb województwa;
- zadania, działania, które będą realizowane w ramach projektu (opis tego, co zostanie zrobione, zakupione);
- grupy docelowe (adresaci projektu);
- cel lub cele projektu;
- efekty, rezultaty projektu (w przypadku, gdy opis zadań, działań nie zawiera opisu efektów, rezultatów);
- wartość projektu (całkowity koszt projektu);
- wysokość wkładu Funduszy Europejskich.
Dodatkowo na stronie internetowej muszą znaleźć się hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie w przypadku wszelkich informacji o projekcie. Rekomendowane jest też zamieszczanie zdjęć, grafik, materiałów audiowizualnych oraz harmonogramu projektu, prezentującego jego główne etapy i postęp prac.
Oznaczenia i informacje wymienione w punktach 1-8 oraz hasztagi należy umieścić także na profilu w mediach społecznościowych. Jeżeli beneficjent go nie posiada, musi go założyć.
Zarówno profil w mediach społecznościowych, jak i oficjalna strona internetowa, na której zamieszczane są powyższe informacje, powinny być utrzymywane do końca realizacji projektu.
Oznaczenia na stronach internetowych i w mediach społecznościowych powinny zawsze występować w wariancie pełnokolorowym. Nie można stosować tu wersji achromatycznych.
W przypadku tworzenia nowej strony internetowej finansowanej w ramach projektu oznaczenia graficzne muszą znaleźć się na samej górze tej strony. Stronę taką należy prowadzić do końca okresu trwałości projektu.
Przykładowy opis projektu oraz szczegóły dotyczące oznaczenia nowo tworzonej strony internetowej znajdują się w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wersja z grudnia 2023).
5. Kontrola
Prowadzone działania informacyjne i promocyjne powinny zostać udokumentowane. Instytucje kontrolujące mogą bowiem sprawdzić wypełnienie obowiązków informacyjnych.Beneficjenci mogą także skorzystać z różnych form promocji projektu we współpracy z instytucjami, które zajmują się Funduszami Europejskimi. Szczegółowe informacje na temat obowiązków informacyjno-promocyjnych znajdują się w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wersja z grudnia 2023).
Za niewypełnienie obowiązków informacyjno-promocyjnych stosowane będą pomniejszenia maksymalnej kwoty dofinansowania o wartość nie większą niż 3%, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie.
6. Dokumenty i materiały do pobrania
- Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027 (wersja ze stycznia 2024)
- Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027 (wersja archiwalna)
- Strategia komunikacji programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski (zatwierdzona przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego uchwałą nr 6826/2023 z dnia 29 czerwca 2023 r.)
- Karta wizualizacji programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027
- Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wersja z grudnia 2023 r.)
- Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (wersja archiwalna)
- Zasady stosowania herbu województwa
- Logotypy do pobrania:
- Fundusze Europejskie dla Wielkopolski
- Barwy RP – j. polski
- Barwy RP – j. angielski
- Znak UE (dofinansowane)
- Herb województwa – pion
- Herb województwa – poziom
- Na urządzenia mobilne
- Zestawienie znaków – w. kolorowa – pion
- Zestawienie znaków – w. kolorowa – poziom
- Zestawienie znaków – w. achromatyczna – pion
- Zestawienie znaków – w. achromatyczna – poziom
- Plakat
- Tablica
- Naklejki