W dniu 1 czerwca br. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621), która zakłada m.in:
- Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi;
- Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym;
- Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system teleinformatyczny;
- Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca.
Pracodawcy są zobowiązani do składania wszystkich wniosków wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, z wykorzystaniem konta założonego w tym systemie
Ustawa zakłada pełne dostosowanie systemu w ciągu dwóch lat.
Zgodnie z otrzymanym pismem z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy czasowo nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy. Planowane jest że, funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:
- 1 lipca br. - dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń
- 1 sierpnia br. – dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.
Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość elektronicznego przekazywania wszelkiej korespondencji do urzędu za pośrednictwem platformy www.praca.gov.pl, z poziomu zakładki „Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu”.”
Instrukcja wysłania:
Proszę wyszukać adres strony: www.praca.gov.pl
- w menu startowym w lewym górnym rogu wybrać zakładkę – „Usługi elektroniczne”,a następnie „Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu”;
- rozwinąć opcję „Wnioski pozostałe” i wybrać „Pismo do urzędu ( PSZ-PU )”;
- wyświetli się „Wybór adresata”, gdzie należy wybrać z listy odpowiedni Urząd
- następnie zgodnie z instrukcją należy zalogować się i wypełnić formularz;
- po wypełnieniu formularza, skan dokumentu dodać jako załącznik i wysłać wniosek.