KOMUNIKAT – dot. obowiązku przesyłania umowy zawartej z cudzoziemcem

Print Drukuj

W dniu 1 czerwca br. weszła  w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621), która zakłada m.in:

 

  1. Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi;
  2. Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym;
  3. Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do organu,  który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system teleinformatyczny;
  4. Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca.

Pracodawcy są zobowiązani do składania wszystkich wniosków wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, z wykorzystaniem konta założonego w tym systemie

Ustawa zakłada pełne dostosowanie systemu w ciągu dwóch lat.

Zgodnie z otrzymanym pismem z  Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy czasowo nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy. Planowane jest że, funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:

  • 1 lipca br. - dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń
  • 1 sierpnia br. – dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.

Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość elektronicznego przekazywania wszelkiej korespondencji do urzędu za pośrednictwem platformy www.praca.gov.pl, z poziomu zakładki „Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu”.”


Instrukcja wysłania:
Proszę wyszukać adres strony: www.praca.gov.pl

  1.  w menu startowym w lewym górnym rogu wybrać zakładkę – „Usługi elektroniczne”,a następnie „Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu”;
  2. rozwinąć  opcję „Wnioski pozostałe” i wybrać  „Pismo do urzędu ( PSZ-PU )”;
  3. wyświetli się „Wybór adresata”, gdzie należy wybrać z listy odpowiedni Urząd 
  4. następnie zgodnie z instrukcją  należy zalogować się i wypełnić formularz;
  5. po  wypełnieniu formularza,   skan dokumentu dodać jako załącznik i wysłać wniosek.  
Informacje o publikacji dokumentu