Możliwe jest przeprowadzenie remontu / adaptacji lokalu oraz zakup wyposażenia wyłącznie w zakresie pomieszczeń, które zostaną wykorzystane do prowadzenia Klubu Seniora. Łączny koszt wydatków w ramach cross-financingu w projekcie nie może przekroczyć 30% finansowania unijnego (czyli 85% wartości projektu).

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że wszystkie wydatki związane z dostosowaniem pomieszczeń / budynków muszą być zgodne z Załącznikiem nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

Po zakończeniu projektu, zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności, w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing należy zachować 5-letni okres trwałości, podczas którego remontowane pomieszczenia nie mogą zostać wykorzystane komercyjnie, ani użyte z innym przeznaczeniem niż na prowadzenie Klubu Seniora.

Wydatkiem kwalifikowalnym może być maksymalnie część kosztu proporcjonalna do powierzchni budynku użytkowanej w projekcie. Jeśli więc Klub Seniora zajmuje całą jedną kondygnację z np. trzech pięter budynku, kwalifikowalna będzie 1/3 kosztu remontu dachu, przy zastrzeżeniu, że całkowita kwota cross-financingu w projekcie (w kosztach pośrednich i bezpośrednich) nie może przekroczyć 30% finansowania unijnego tego projektu (czyli z 85% kwoty projektu należy wyliczyć 30% i to będzie maksymalna wysokość cross-financingu jaki będzie można zakwalifikować w projekcie).

Aby wydatki w projekcie mogły zostać uznane za kwalifikowalne, muszą zostać poniesione zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027, Rozdział 3. Szczególne warunki kwalifikowalności.

Klub Seniora przeznaczony jest dla osób w wieku 60+ potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (dana osoba ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego) oraz osób z niepełnosprawnościami. Z uwagi na powyższe, lokal w którym będzie świadczone wsparcie musi być dostępny i zapewniać komfortowy sposób dotarcia do miejsca, w którym będzie znajdować się Klub.

Należy także pamiętać, że wszystkie wydatki związane z dostosowaniem pomieszczeń/budynków muszą być zgodne z Załącznikiem nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

W powyższym dokumencie szczegółowo opisano, jakie wymogi muszą zostać spełnione, aby budynek, w którym będzie świadczone wsparcie został uznany za dostępny dla osób z niepełnosprawnościami i/lub trudnościami w poruszaniu się.​​​

Postępowanie musi by przeprowadzone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawarte są w Podrozdziale 3.2 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027.

To beneficjent decyduje, co stanowi wkład własny w projekcie. Obowiązkiem wnioskodawcy jest wniesienie wkładu własnego wynoszącego co najmniej 5% wartości projektu, natomiast forma w jakiej zostanie on wniesiony nie została sprecyzowana (nie ma warunku, by wkładem własnym były każdorazowo zasiłki dla uczestników).

W ramach projektu można przewidzieć zakup artykułów spożywczych np. do realizacji warsztatów kulinarnych, które mogą być elementem wsparcia i jednocześnie stanowić wsparcie żywieniowe uczestników (przygotowanie śniadać, podwieczorków). Natomiast przygotowanie ciepłych posiłków może wiązać się z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków lokalowych, przeciwpożarowych, sanepidowskich. W związku z tym, w przypadku ciepłych posiłków rekomendujemy zakup usługi cateringowej.

Jako podstawę wyliczenia odpłatności należy przyjąć wartość usługi rozumianej całościowo, np. jako koszt wsparcia w ramach Klubu Seniora, a nie koszt udziału w pojedynczej formie wsparcia realizowanej w Klubie (w tym przypadku udziału w wycieczce). 

Szacując koszt odpłatności za usługę można zastosować następującą metodologię: całkowity koszt zadania Klub Seniora / liczba uczestników x 10%.

Tak. Należy jednak pamiętać, że aby zakupione meble/sprzęt nie zostały zaliczone do wydatków objętych cross-financingiem należy w nazwie pozycji lub uzasadnieniu wydatku wykazać, że dany zakup dotyczy kwoty, dla której dokonywana jest jednorazowa amortyzacja (obecnie zgodnie z przepisami jest to kwota do 10 tys. zł) lub dla której zakup zostanie zamortyzowany w okresie realizacji projektu albo udowodnić, że zakup jest najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. wynajem, dzierżawa lub leasing.

W ramach projektu dopuszczalne jest poniesienie kosztów niezbędnych do prowadzenia zajęć, o ile wydatki te są niezbędne oraz ich poniesienie jest  uzasadnione potrzebami grupy docelowej.

Tak. W przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. zł do 1 740 tys. zł włącznie, wysokość kosztów pośrednich wynosi 20% kosztów bezpośrednich.

Z uwagi na to, że przepisy nie regulują minimalnych wymagań da kierownika Klubu Seniora, określenie wymagań jakie musi spełnić kandydat na to stanowisko należy do podmiotu prowadzącego Klub. Dlatego należy samemu ustalić kryteria kluczowe dla efektywnego wykonywania pracy na tym stanowisku.

W ramach projektu dopuszczalny jest zakup wyposażenia i rekwizytów niezbędnych do prowadzenia zajęć/warsztatów, o ile poniesienie wydatku zostanie uznane za celowe i racjonalne.

W związku z tym, że prowadzenie biura projektu związane jest ściśle z administracyjną częścią realizacji projektu, wszystkie wydatki związane z jego funkcjonowaniem muszą być ponoszone wyłącznie z kosztów pośrednich projektu.

Tak, jeśli wynika to z działań w ramach zadania. Zasadnym jest jednak, aby poszczególne wydatki należące do różnych kategorii wydatków były wykazywane w budżecie danego zadania w oddzielnych pozycjach. Opis wszystkich kategorii znajduje się w Instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu.

Zasadność zatrudnienia pracowników socjalnych musi wynikać z zakresu obowiązków, jaki pracownicy ci będą realizować w projekcie na rzecz jego uczestników. Jeżeli zatrudnienie takich specjalistów jest niezbędne dla realizacji zaplanowanego wsparcia, to koszty z tym związane mogą zostać ujęte w projekcie (np. dodatek lub też wynagrodzenie dla nowo zatrudnionego pracownika).

Ilość opiekunów powinna zależeć od ilości miejsc i osób w Klubie Seniora oraz od działań jakie są przewidziane dla seniorów. Dla zapewnienia ciągłości zatrudnienia, przy małej liczbie uczestników można rozważyć zatrudnienie np. dwóch opiekunów na część etatu każdy.

W ramach projektu istnieje możliwość rozszerzenia działalności funkcjonującego już Klubu Seniora jeżeli:

  • uczestnikami klubu są osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub osoby z niepełnosprawnością powyżej 60+ r.ż.,
  • nastąpi zwiększenie liczby miejsc w tym klubie i liczby osób objętych usługami klubu,
  • nie nastąpi zmniejszenie dotychczasowego finansowania usług przez beneficjenta,
  • nie nastąpi zastąpienie środkami projektu, dotychczasowego finansowania usług przez beneficjenta innymi środkami niż europejskie.

Nie jest wymagane, aby została zwiększona liczba godzin funkcjonowania klubu.

 

Grupą podstawową projektu muszą być osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub osoby z niepełnosprawnościami. Opiekunowie faktyczni mogą uczestniczyć w projekcie, jako otoczenie grupy podstawowej i otrzymać w ramach projektu wsparcie towarzyszące (działania towarzyszące).

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Zakres wsparcia”, w ramach projektu muszą być świadczone albo usługi opiekuńcze, albo usługi asystenckie, aby mogło być świadczone wsparcie towarzyszące.

Nie ma możliwości w ramach tego naboru objęcia wsparciem tylko opiekunów faktycznych i zapewnienia opieki osobom od nich zależnym na czas ich udziału w poradnictwie.

W czasie kiedy opiekunowie faktyczni będą uczestniczyli we wsparciu, opiekę i pomoc mogą zapewnić w ich miejscu zamieszkania osoby świadczące usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania bądź asystenci. Istnieje możliwość zorganizowania opieki nad osobami potrzebującymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub osobami z niepełnosprawnością w formie stacjonarnej przy zapewnieniu im odpowiedniej opieki dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji.

Informujemy również, że w ramach naboru nie ma możliwości świadczenia usług opieki wytchnieniowej.

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 nie jest wymagane przeprowadzenie „diagnozy potrzeb zatwierdzonej przez organ prowadzący”. Jednakże zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku w polu  „Grupy docelowe” należy przedstawić jakie są potrzeby i oczekiwania uczestników w kontekście wsparcia, które ma być udzielane w ramach projektu oraz bariery, na które napotykają uczestnicy projektu. 

Tak, na etapie realizacji projektu będzie można dokonać zmian w podziale grupy docelowej na płeć, o ile przedmiotowa zmiana będzie odpowiednio uzasadniona.

W § 6 pkt. 4 Regulaminu wyboru projektów wskazano przykładowe dokumenty na podstawie, których można kwalifikować uczestników projektu. Jednym z dokumentów poświadczających kwalifikowalność osoby może być zaświadczenie lekarskie.

Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów nie narzuca wymogu 20-godzinnego szkolenia dla osoby prowadzącej Klub Seniora.
W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/25 nie ma też możliwości realizacji typu projektu podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr ośrodków wsparcia. W związku z powyższym nie ma możliwości w projekcie uwzględnienia kosztów takiego szkolenia.

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 nie ma możliwości świadczenia usług w mieszkaniach wspomaganych / chronionych.

Biorąc pod uwagę zakres wsparcia możliwy do realizacji w naborze, brak jest uzasadnienia dla zakupu w ramach projektu środka transportu (samochodu, czy busa). Możliwy jest zakup usługi transportowej.

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 nie ma możliwości realizacji typu projektu podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr ośrodków wsparcia.

Zgodnie z założeniami naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25, nie ma możliwości tworzenia całodobowych ośrodków wsparcia. W Regulaminie wyboru projektów oraz załączniku nr 2 wskazano dokładnie jakie rodzaje przedsięwzięć mogą być realizowane.

Rodzaje przedsięwzięć, możliwe do realizacji to:

a) Usługi opiekuńcze m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, dzienne formy usług opiekuńczych (kluby, środowiskowe domy pomocy, dzienne domy pomocy, dzienne domy pobytu).

b) Usługi asystenckie z wyłączeniem asystentury rodzinnej.

Miejsce zamieszkania definiowane jest jako miejsce, w którym przebywa uczestnik (fizycznie zamieszkuje). Specjalistyczna usługa opiekuńcza musi być świadczona w domu/mieszkaniu uczestnika projektu. Nie ma możliwości dowożenia uczestników projektu do podmiotu prowadzącego rehabilitację.

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 nie ma możliwości świadczenia usług wytchnieniowych dla opiekunów faktycznych. W załączniku nr 2 określono jakie działania / wsparcie może być realizowane na rzecz opiekunów.

Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego jest wsparciem towarzyszącym. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz załącznika nr 2 do niego, aby otrzymać wsparcie towarzyszące uczestnik musi otrzymać usługę podstawową - w przypadku tego naboru usługę opiekuńczą lub asystencką. Nie ma zatem możliwości, aby uczestnik korzystał w ramach projektu tylko z wypożyczalni sprzętu.

Po zakończeniu realizacji projektu beneficjent decyduje o sposobie wykorzystania zakupionego sprzętu i może go udostępnić na rzecz wszystkich mieszkańców gminy.

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich” beneficjent zobowiązany jest zwiększyć liczbę miejsc świadczenia usług opiekuńczych i asystenckich świadczonych w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Ponadto beneficjent nie może zmniejszyć dotychczasowego finansowania tych usług lub zastąpić środkami projektu dotychczasowego finansowania tych usług.

​​​​​​​Kryteria te oznaczają, że w ramach projektu ma nastąpić przyrost miejsc świadczenia usług opiekuńczych i asystenckich oraz zwiększyć się liczba osób objętych tymi usługami.  Wsparcie towarzyszące w ramach projektu osoba może otrzymać jeżeli w projekcie objęta jest usługami opiekuńczymi lub asystenckimi.

Beneficjent musi nawiązać współpracę z podmiotami, które na jego terenie realizują projekty w Działaniach FELD.07.05, FELD.07.06, FELD.07.07, FELD.07.12, FELD.07.13 w ramach FEŁ2027. Powinien poinformować te podmioty o działaniach jakie będzie prowadził oraz o grupie docelowej swojego projektu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektu oraz załącznika nr 2, działania towarzyszące / wsparcie towarzyszące może być realizowane dodatkowo w ramach projektu jako element kompleksowych działań. Nie ma obowiązku realizacji w projekcie działań towarzyszących.

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 „Wnioskodawca” w ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25, o dofinansowanie mogą ubiegać się jedynie gminne jednostki samorządu terytorialnego nie występujące w roli wnioskodawcy lub partnera w projektach, które otrzymały dofinansowanie w ramach Działania FELD.07.09 "Usługi społeczne i zdrowotne". ​​​​​​Oznacza to, że gmina składająca wniosek w ww. naborze nie ma podpisanej z WUP w Łodzi umowy o dofinansowanie projektu w ramach Działania FELD.07.09 "Usługi społeczne i zdrowotne" lub nie jest partnerem (realizatorem) w projekcie innego podmiotu, który podpisał z WUP w Łodzi taką umowę.

Spełnienie tego kryterium badane jest na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

Można złożyć wniosek w ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 pomimo złożenia wniosku w ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-003/24 (tworzenie CUS). W sytuacji otrzymania dofinansowania na realizacje projektu na utworzenie CUS oraz otrzymania dofinansowania w ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/25 będzie możliwa realizacja obu projektów.

Zakres i zasady świadczenia wsparcia towarzyszącego w projektach składanych w odpowiedzi na nabór nr FELD.07.09-IP.01-001/25 zostały opisane w części Wsparcie towarzyszące załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Należy podkreślić, że wsparcie towarzyszące realizowane jest jako element kompleksowych projektów – tzn. może być świadczone tylko w powiązaniu z usługą opiekuńczą lub asystencką.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Regulaminu wyboru projektów, Klub Seniora przeznaczony jest dla osób w wieku 60+ potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz osób z niepełnosprawnościami. Klub funkcjonuje przez cały rok, przynajmniej we wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb uczestników i ich rodzin. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej oraz wymagań dotyczących sposobu funkcjonowania Klubu Seniora, nie widzimy możliwości prowadzenia Klubu według założeń wskazanych w pytaniu. Tym bardziej, że za nieracjonalne uznane zostanie poniesienie nakładów na ewentualne wyposażenie i dostawanie pomieszczeń na funkcjonowanie Klubu w kilku lokalizacjach.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów, specjalistyczna usługa opiekuńcza składa się z dwóch modułów: usługi opiekuńczej w miejscu zamieszkania oraz wsparcia specjalistycznego. 

Obydwa te moduły muszą być świadczone w ramach projektu. Mogą Państwo objąć specjalistyczną usługą opiekuńczą osobę, która obecnie otrzymuje usługę opiekuńczą w ramach środków Gminy przy jednoczesnym nie zmniejszaniu dotychczasowego finasowania usług opiekuńczych ze środków JST i nie zastępowaniu środkami projektu dotychczasowego finansowania usług. 

Oznacza to w praktyce, że osoba aktualnie otrzymująca usługę opiekuńczą z Gminy stanie się uczestnikiem projektu i otrzyma specjalistyczną usługę opiekuńczą, zaś nowa osoba, w ramach własnych środków Gminy, poza projektem otrzyma usługę opiekuńczą.

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Działania towarzyszące” oraz zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie towarzyszące, jakim jest dowóz posiłków, może być świadczone tylko i wyłącznie na rzecz osób, które w ramach projektu objęte są usługami opiekuńczymi bądź asystenckimi. Osoby już objęte usługami opiekuńczymi w ramach środków własnych Gminy mogą otrzymać wsparcie dodatkowe (dowóz posiłków) jeżeli otrzymają podstawowe wsparcie w projekcie. Możliwe to jest np. w przypadku, gdy w ramach projektu:

  • zwiększycie wymiar godzinowy już udzielanych usług opiekuńczych (koszty wynagrodzenia opiekunki zostaną pokryte z budżetu projektu),
  • przyznacie tym osobom w dni, kiedy nie są objęte wsparciem opiekunki wynagradzanej ze środków Gminy, sąsiedzkie usługi opiekuńcze albo usługi asystenckie,
  • wykażecie już świadczone usługi opiekuńcze ze środków Gminy jako wkład własny w projekcie. W tym wypadku osoby otrzymujące już usługę opiekuńczą staną się uczestnikami projektu i będą mogły otrzymać wsparcie dodatkowe.