Informacja dotycząca naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/25 – dodatkowe wyjaśnienia

Print Drukuj

W związku z pytaniami dotyczącymi wsparcia w postaci dodatkowego zatrudnienia w organizacji informujemy, że bez względu czy wsparcie to będzie stanowiło pomoc de minimis dla organizacji czy też nie, musi zostać zachowany wymóg osiągnięcia wzrostu netto liczby pracowników w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy (zakaz finansowania bieżącego zatrudnienia).

Możliwe jest, że utworzone miejsce pracy nie stanowi wzrostu netto liczby pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy jedynie w sytuacji, gdy zostało zwolnione w następstwie dobrowolnego rozwiązania stosunku pracy, przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy, przejścia na emeryturę z tytułu osiągnięcia wieku emerytalnego, dobrowolnego zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub rozwiązania stosunku pracy z powodu naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych.

W celu potwierdzenia spełnienia tego wymogu, wnioskodawca powinien zawrzeć we wniosku o dofinansowanie deklarację, że zatrudnienie dodatkowej osoby będzie stanowiło wzrost netto liczby pracowników w organizacji. Następnie przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, wnioskodawca będzie musiał złożyć oświadczenie dotyczące ilości zatrudnionych pracowników – stan na dzień składania oświadczenia. Ponadto będziemy wymagać takiego oświadczenia również na dzień złożenia końcowego wniosku o płatność.

Kosztem kwalifikowalnym w ramach wsparcia w postaci dodatkowego zatrudnienia są koszty wynagrodzenia pracownika, na które składają się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone w okresie:

  • 12 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji,
  • 18 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji,
  • odpowiadającym minimalnemu okresowi wynikającemu z odrębnych przepisów lub ze zbiorowych układów pracy – w przypadku pracownika niepełnosprawnego (nie dłużej niż 18 miesięcy),
  • 6 miesięcy – w przypadku innych kategorii pracowników.

Koszty dodatkowego zatrudnienia są kwalifikowalne tylko i wyłącznie w okresie realizacji projektu.

Przez „pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji”, „pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji” należy rozumieć osoby zgodne z definicją określoną w Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach programów finansowanych z EFS+ na lata 2021–2027.

Osoba zatrudniona w ramach wsparcia jest uprawniona do nieprzerwanego zatrudnienia przez okres co najmniej:

  • odpowiadający minimalnemu okresowi czasu wynikającemu z odrębnych przepisów lub ze zbiorowych układów pracy – w przypadku pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji i pracownika z niepełnosprawnością,
  • wskazany w umowie zawartej z pracodawcą – w przypadku innych kategorii pracowników.

Na etapie tworzenia projektu należy ustalić, czy projekt podlega zasadom pomocy de minimis i wypełnić określone pola we wniosku, zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie.

Informacje o publikacji dokumentu